Alleen de hoogte kwaliteit

Elke fiets accu is voorzien van een printplaat (BMS) die ervoor zorgt dat de cellen in je fietsaccu worden gebalanceerd. Soms heeft de BMS nog meer functionaliteit zoals bijvoorbeeld de communicatie met je display. Bij revisie kijken we altijd eerst of we een nieuwe BMS kunnen plaatsen. Is dat niet mogelijk dan inspecteren we de oude BMS en onderzoeken of deze nog geschikt is voor een tweede leven. Mocht dat niet het geval zijn dan betaald u geen kosten.

Symptoom versleten fiets accu

Een versleten fiets accu kenmerkt zich door plotselinge uitval. Om de oorzaak daarvan te begrijpen kijken we naar de technische werking van de accu. De fietsaccu is gemaakt van Lithium cellen die in een zowel parallelle als seriële schakeling waan elkaar worden gemaakt. Als de fiets accu wat ouder wordt, kunnen enkele cellen defect raken. de batterij indicator op de accu is slechts een weergave van de accu spanning. Zo zal een 36 volt batterij ‘vol’ aangeven bij 42 volt ( maximale laadtoestand) en leeg bij 32 volt. Als de batterij wordt gebruikt in je fiets dan loopt het voltage langzaam terug van 42 naar 32 volt. Als echter de defect cellen worden aangesproken en niet mee kunnen doen om de benodigde spanning te leveren. De spanning zakt nu nog verder is en de BMS schakelt de accu uit. In veel gevallen gebeurt dat als de batterij indicator nog 50 of 60% aan geeft en dat toch uitschakelt. Ook typisch is, dat bij het opladen van de accu, de accu weer direct op 50 of 60% start als je oplader wordt aangesloten.

In dat geval kun je de fiets accu aanmelden voor revisie. Daarbij worden alle lithium cellen vervangen. Een gereviseerde accu wordt volledig getest op Capaciteit, Ontlaadstroom, Balans en laadbeveiliging, bij voorkeur met je oude lader zodat de gehele set weer probleemloos functioneert.


0 Comments

Leave a Reply

Avatar placeholder

Your email address will not be published. Required fields are marked *